درب ضد سرقت

ابعاد درب ضد سرقت

ابعاد درب ضد سرقت

اندازه گیری و اطلاعا از ابعاد درب ضد سرقت یکی از مسائل مهم ساخت و ساز و خرید درب ضد سرقت است.

مشتریان عزیز هنگام خرید درب ضد سرقت و افرادی که در حوزه ساخت وساز ساختمان کار میکنند هنگام جا گذاشتن فضا و اندازه گیری محل درب، این سوال برایشان مطرح است که ابعاد درب ضد سرقت  چگونه است؟ استانداردهایی برای ابعاد درب ضد سرقت وابسته به جنس و تعداد لنگه آن ها در نظر گرفته شده است که در ادامه با آن ها آشنا میشویم.

هرچه ابعاد درب ضد سرقت بیشتر شود هزینه آن و زمان ساخت آن بیشتر میشود چراکه نوعی محصول سفارشی است. به همین منظور همگی سعی میکنند تا جای امکان از ابعاد استاندارد درب ضد سرقت پیروی کنند تا هم در زمان و هم در هزینه صرفه جویی شود.

تقسیم بندی ابعاد درب ضد سرقت به چند روش انجام شده است که باتوجه به خصوصیات هر کدام توضیحات آن را نوشته ایم اگر چنانچه هنگام مطالعه و یا اندازه گیری به مشکل خوردید با نمایندگی درب ضد سرقت (ایمان ویندور) تماس بگیرید تا با راهنمایی کامل و یا حتی مراجعه حضوری شرایط اندازه گیری درب ضد سرقت را به شما آموزش دهند.

اولین تقسیم بندی از لحاظ تعداد لنگه است که به سه نوع بخش میشود. معمولا یک لنگه برای درب ورودی واحدهای ساختمانی بیشتر استفاده میشود البته یک و نیم لنگه هم شامل این حالت میشود ولی مرسوم آن برای واحدهای مختلف تک لنگه است. دو لنگه هم برای درب ورودی لابی و ورودی ساختمان استفاده میشود که فضای بیشتری را پوشش دهد.

سایز درب ضد سرقت تک لنگه

ابعاد درب ضد سرقت که همان تک لنگه منظور است، معمولا استاندارد ابعاد درب ضد سرقت 111 در 212 سانتی متر است. قاب انتظار یا همان چارچورب با قطر 30 تا 40 سانتی متر جدا از محاسبه ابعاد درب ضد سرقت است یعنی 111 در 212 دقیقا ابعادی است که از کف قاب انتظار تا سقف آن محاسبه میشود این طور نیست که بخواهد از ابعاد درب کسر شود.

خیلی بهتر است که بعد از نصب قاب انتظار اندازه گیری های مختلف را جهت خرید درب ضد سرقت انجام دهید و یا مطمئن شوید درب مد نظر شما خودش چارچوب دارد.

 بعضی از ساختمان سازان تمایل دارند که ابعاد درب ضد سرقت سفارشی استفاده کنند که منظور از سفارشی بودن ابعاد درب ضد سرقت بیشتر از ابعادی است که مطرح شد. ولی عرض ابعاد در ضد سرقت نباید از ۱۲۵ سانتی متر بیشتر باشد و برای ابعاد بیشتر از ۱۲۵ سانتی متر میتوان از درب های ضد سرقت یک و نیم لنگه و دو لنگه استفاده کرد که در ادامه سایز و ابعاد آن ها را عنوان کردیم.

ابعاد درب ضد سرقت یک و نیم لنگه

درب ضد سرقت حکاکی یک و نیم لنگه

همان طور که گفته شد اگر حد مجاز سفارشی سازی درب یک لنگه بیشتر شود باید از درب ضد سرقت یک و نیم لنگه استفاده کرد. معمولا سفارشی سازی های درب ضد سرقت معمولی تا 117 سانتی متر میرسد و حد مجاز آن 125 سانتی متر است اما بیشتر از آن به درب یک و نیم لنگه ختم میشود به این صورت که عرض آن حداکثر تا 1.5 متر یا 150 سانتی متر میتواند باشد.

درب اصلی به عنوان مثال با عرض 120 سانتی متر و لنگه اضافی درب با ابعاد 20 تا 25 سانتی متر تولید میشود که به این صورت مجموع عرض خود درب تا 140 الی 150 سانتی متر در می آید. از نظر ارتفاع معمولا ابعاد یکی است . همان 212 است، سفارشی سازی ها بیشتر بر اساس ابعاد عرض صورت میگیرد.

اگر چنانچه صاحب خانه یا سازندگان بخواهند افزایش سایز و درب بزرگتری داشته باشند باید سفارش تولید درب ضد سرقت دو لنگه را بدهند و یا از مدل های درب ضد سرقت دو لنگه برای خرید خود انتخاب کنند.

ابعاد درب ضد سرقت دو لنگه

ابعاد درب ضد سرقت دو لنگه نهایتا با عرض 2 متر ارائه میشود و بیشتر از آن در بخش تولیدات سفارشی کارخانه ها قرار میگیرد که البته گاهی شرایط ورودی بعضی لابی ها مثل هتل های بزرگ و … ابعاد بزرگ و بیشتری را برای درب ورودی خود نیاز دارند. درب های ضد سرقت دو لنگه نسبت به سایر ابعاد نصب و حمل و نقل سختی دارند ولی خب گاهی شرایط امنیت، فضا و … نیاز را برای درب ضد سرقت دو لنگه افزایش میدهد.

جز بدیهی های نمایندگی ها و تولیدات درب ضد سرقت این است که ابعاد بین 1.5 تا 2 متر درب ها باید دو لنگه حتما ساخته شود تا تقسیمات درستی بین سایز های آن ها صورت گیرد. ابعاد استاندارد مرسوم درب ضد سرقت دو لنگه همان 170 سانتی متر یا 2 متر است.

خب با ابعاد و اندازه های درب ها از لحاظ تعداد لنگه های آن ها آشنا شدید، در مقالات مختلف عنوان شد که در بازار ایران سه نوع درب ضد سرقت ایرانی ، ترکی و چینی ارائه میشود در ادامه سایز و ابعاد هرکدام از درب های هر کشور را نوشته ایم تا باتوجه به سایز درب خود بتوانید جنس مناسبی را با ابعاد یکسان انتخاب کنید.

ابعاد درب ضد سرقت ترک اصل

درب ضد سرقت ترک جز درب های پرطرفدار و با کیفیت بازار ایران است که طرفداران زیادی هم دارد و واردات آن نیز برای نمایندگان فروش درب ضد سرقت راحت تر است نسبت به بقیه کشورها.

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت ترک 108×212  سانتی متر است ، خود سایز درب خالص که باز میشود 90×205 سانتی متر است. اما به درخواست خود مونتاژ کننده های ایرانی سایز بزرگتری ارائه شده است که ابعاد دربهای ضد سرقت مونتاژ ایران 101×205 و 97×204  سانتی متر است.

باتوجه به اینکه کارفرمایان ایرانی ابعاد بزرگ تر را سفارش و خریداری میکنند به همین منظور ابعاد درب ضد سرقت ترک بخش دوم که گفته شد بیشتر و مرسوتر است در بازار ایران و با این ابعاد جنس ترک ممکن است بیشتر مشاهده کنید.

ابعاد درب ضد سرقت ایرانی

ابعاد درب ضد سرقت

ذکر این نکته ضروری است که در ابعاد درب ضدسرقت ایرانی، استاندارد خاصی وجود ندارد و معمولاً دارای ابعاد متغییری هستند چون نیاز مشتری ها متفاوت است، همان طور که در قسمت ابعاد درب ترک گفته شد کارفرمایان ایرانی به ابعاد بزرگ تر علاقه مند هستند به همین منظور ابعاد استاندارد ترکیه خیلی مناسب مشتری های ایرانی است و از مونتاژ ایرانی آن استفاده میکنند.
در مجموع به صورت کلی ابعاد 100 در 205  مفید برای سایز باز شو شامل اجناس ایرانی میشود که بخش سفارشی سازی و افزایش این ابعاد از طرف مشتریان به شدت زیاد است و تا همان 117 در 212 میرسد.

اندازه درب های ضد سرقت چین

در مقابل اجناس ترک و ایرانی جنس چینی از کیفیت کمتری برخورد دار است اما همان طور که گفته شد حداقل و حداکثر استاندارد ابعاد درب های ضد سرقت 95 تا 120 سانتی متر است که باتوجه به این که ابعاد درب ضد سرقت چین 105 در 210 است به این معنی است که از استاندارد ابعاد و سایز درب ها پیروی میکنند.

در مجموع به این معنی نیست که درب خوب و استانداردی باشد باید برای خرید هر دربی حتما با مشاورین و نمایندگان فروش مشورت کافی و لازم داشته باشید.

مراحل و نکات اندازه گیری درب ضد سرقت

اندازه گیری درست درب ضد سرقت یکی از موار مهمی است که باید حتما به درست انجام شود. یکی از نکات مهمی که باید حتما به  آن دقت کنید این است که چه درب ایرانی چه ترک و حتی چینی اگر انتخاب میکنید انداز و ابعاد درب ضد سرقت مد نظر شما بین بازه هایی باشد که گفتیم.

اگر دقت کرده باشید ابعاد واحد، مشخص و یکسانی وجود ندارد ولی  عرض 90 تا 117 سانتی متر نهایت عرض مناسبی برای درب ضد سرقت شما محسوب میشود چون اگر بزرگتر باشد سنگینی زیاد چوب موجب فرسایش و سختی باز و بسته شدن میشود و اگر کوچکتر باشد از نظر زیبایی به چشم نمی آید و از طرفی ممکن است وسایل بزرگ مثل یخچال ساید، پیانو، چوب تخت دونفره، کاناپه مبل، میز کنفرانس و … از درب رد نشود و مشکلات زیادی را به وجود آورد.

  • اندازه‌گیری دقیق ارتفاع کف و دیوارها: اندازه‌گیری درب باید پس از اتمام کف و دیوارها انجام شود؛ چرا که ارتفاع کف و عرض دیوار در ابعاد و اندازه درب ضد سرقت تأثیرگذار است.
  • اندازه‌گیری دقیق اندازه‌ شکاف بین درب و چهارچوب: برای این که درب ضد سرقت عایق خوبی برای صوت و گرما باشد، لازم است که شکاف بین درب و چهارچوب به دقت اندازه‌گیری شود تا کاملاً توسط فوم پوشش داده شود.
  • اندازه‌گیری دقیق ابعاد درب ضد سرقت: لازم است که ابعاد درب به صورت میلی‌متری اندازه‌گیری شود.
  • جهت باز شدن در: دقت کنید که لازم است دستگیره درب به سمتی قرار گیرد که درب در فضای داخل باز شود.

نکات مهمی را باید هنگام اندازه گیری و بررسی سایز و ابعاد درب ضد سرقت رعایت کنید:

زمان اندازه گیری درب ضد سرقت:

اندازه گیری درب ورودی و یا حتی در اتاق ها باید زمانی باشد که دیوارها و سقف و کف کامل ساخته شده و حتی با کف پوش و … پوشیده شده باشند چون تاثیر زیادی در ابعاد و اندازه دارند.

اندازه شکاف درب و قاب انتظار :

به اندازه شکاف بین درب و  قاب انتظار دقت کنید، این فضا باید کاملا عایق بندی بشه هرچه این فاصله کمتر باشد، عایق بهتری برابر صدا و گرما است و هنگام اندازه گیری به استانداردهای درب نزدیک تر میشوید.

تعداد اندازه گیری درب ضد سرقت:

دو بعد اصلی عرض و طول یا همان ارتفاع باید به دقت اندازه گیری شود به عنوان مثال ارتفاع باید سه بار از سمت راست، مرکز و چپ اندازه گرفته بشه تا خیلی دقیق و یکسان ابعاد پیدا بشه، عرض هم همین طور یک باز از بالای بالا یک بار از وسط قاب انتظار و یک باز هم از پایین باید اندازه گیری شود.
درباره عرض درب این نکته بسیار مهم است که در بین اندازه های گرفته شده کمترین مقدار را به عنوان سایز اصلی در نظر بگیرید.

واحد اندازه گیری درب ضد سرقت:

معمولا با سانتی متر ابعاد گفته میشود ولی شما برای اندازه گیری دقیق از میلی متر استفاده کنید و دقیق مثلا 1086 میلی متر یادداشت کنید

شکل درب ضد سرقت مد نظر:

درب باز شده شما باید مستطیل ودارای زاویه قائمه 90 درجه باشد.

مشکلات اندازه گیری نادرست درب ضد سرقت

اگر میخواهید درب چوبی خود را با درب ضد سرقت جایگرین کنید و نیاز است ابعاد دقیق داشته باشید لطفا اندازه گیری را طبق آموزش مرحله قبل به درستی انجام دهید چون اگر کوچکترین خطایی باشد مشکلات سنگینی را به وجود می آورد.

حرکت سخت و نادرست درب ضد سرقت

حرکت سخت و نامناسب حس بدی در صاحب خانه و ناراضایتی از خرید را به وجود می آورد که این  چرخش نادرست چند دلیل دارد.

  •  سنگینی درب : همان طور که گفته شد عدم رعایت سایز استاندارد باعث میشود که وزن درب زیاد شود و باعث چرخش نادرست میشود غیر از این موضوع طراحی نادرست با ابعاد ناخوانا باعث چنین مشکلی میشود.
  •  اصطکاک بین لولا و قطعات: اصطکاک زیاد بین لولا و قطعات موجب پاره شدن واشر ها میشود و حرکت درب را مشکل ساز میکند.
  •  عدم اندازه گیری دقیق چهارچوب و درب : وقتی اندازه گیری درست و دقیق انجام نشه سایز درب برای فریم و قاب انتظار مناسب نیست برای همین خوب جای نمیگیرد و باعث چرخش نادرست میشود.

گیر کردن قفل درب ضد سرقت:

وقتی سایز و ابعاد درب به درستی به نمایندگی داده نشود هنگام بستن درب و قفل کردن آن ممکن است دچار مشکل شوید که این یک ضعف بزرگ برای درب های امنیتی است. مثلا قفل ها گیر کنند در مکان درست فرود نیاید و … پس خیلی به نوع اندازه گیری محل درب خود داشته باشید

آسیب به کفپوش : 

حتما بعد از در نظر گرفتن قطر و جنس خوب کفپوش اندازه های درست را برای در ورودی یا در های اتاق ها به تولیدی بدهید چراکه اگر اندازه ها برابر نباشد باعث خرابی و مشکلات جدی میشود.

توضیحات کاملی جهت اندازه گیری و ابعاد درب ضد سرقت با تمامی موارد ریز و درشت عنوان کردیم اگر چنانچه فکر میکنید ممکن است نتوانید به درستی مراحل را پیش ببرید و یا حتی درب درستی را برای خود انتخاب کنید حتما با نمایندگی درب ضد سرقت (ایمان ویندور) تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *